JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Zondag 1 juni weer te bezichtigen in Gilze

Expo ‘Bevrijding en wederopbouw’

Wie herkent nog de kaartjesautomaat, de geldwisselaar en de BBA-bussen?

Wie herkent nog de kaartjesautomaat, de geldwisselaar en de BBA-bussen?

‘Bevrijding en wederopbouw’ heet de huidige tentoonstelling van historische vereniging Heemkring Molenheide. Zondag 1 juni is deze expositie weer te bezichtigen in het heemerf in Gilze. Je komt er heel veel foto’s en allerlei voorwerpen uit die periode tegen. Zo is er een aparte vitrine gewijd aan de BBA (busvervoer) uit die periode. Een ander hoekje is ingericht als herinneringsplek voor de 88 oorlogsslachtoffers uit onze gemeente.

In de eerste jaren na de oorlog werd vooral aandacht besteed aan de wederopbouw van de woningvoorraad. Aan de infrastructuur van wegen en waterwegen werd nauwelijks aandacht geschonken. De elektrificatie van het spoorwegnet kreeg wel voorrang. Daarnaast waren er van de 100.000 motorvoertuigen van voor de oorlog in 1945 nog maar 23.000 over met een rijvergunning. De door de Duitsers ingevoerde benzinedistributie werd nog ruim een jaar na beëindiging van de oorlog voortgezet. En het rijverbod op zon- en feestdagen bleef tot 1950 van kracht. Vooral de horeca had hier grote moeite mee. Door het geringe aantal voertuigen was de opbrengst van de wegenbelasting laag en in het verlengde daarvan de investeringen in het wegennet. Het openbaar vervoer speelde in die jaren dan ook een heel belangrijke rol in de verplaatsing van personen. Het duurde tot 1960 dat het aantal kilometers personenvervoer per auto groter was dan per trein.

27 miljoen BBA-reizigers

In Noord Brabant speelde de BBA een belangrijke rol in het openbaar vervoer. Van de bussen die men in gebruik had, waren na de oorlog slechts wrakken overgebleven. Met noodwagens werden opnieuw busdiensten opgezet. Door flinke investeringen was de oorlogsschade in 1948 grotendeels hersteld. In dat jaar vervoerde de BBA 27 miljoen reizigers.

Reden genoeg om in de tentoonstelling Bevrijding en Wederopbouw een aparte vitrine te wijden aan deze busonderneming. In de vitrine tref je onder andere een kaartjesautomaat en geldwisselaar aan van net na de oorlog.

Oorlogsslachtoffers en hun verhalen

In deze tentoonstelling is in een apart hoekje ook ruimte gemaakt voor herinneringen aan de 88 oorlogsslachtoffers uit Gilze, Rijen, Hulten en Molenschot. Met onder andere een groot paneel met foto’s van de slachtoffers. Resultaat van het heemkringproject ‘Geef elk oorlogsslachtoffer een gezicht’.

Gratis

Kom zondag 1 juni tussen 13.30 en 16.30 uur eens een kijkje nemen in het heemerf. Het adres is Nieuwstraat 22 in Gilze. De entree is gratis. Ook de heemtuin en afhang met veel bezienswaardigheden uit vroeger tijden zijn open. De tentoonstelling is tot en met december 2025 elke eerste zondag van de maand te bezoeken (uitgezonderd in de maand augustus).