Een robot besturen via een laptop en die robot allerlei opdrachten uit laten voeren. Leerlingen van groep 8 van basisschool De Brakken mochten dat op dinsdag 5 maart en ze beleefden er veel plezier aan. Op dinsdag 12 maart was het tijd voor deel twee van dit ‘Digital Lab’, waarin nog meer werd geleerd. Ook op Jenaplanschool De Kring vindt deze workshop plaats, op 4 en 11 april. Alle workshops worden verzorgd door mensen van Ericsson.

Door Brigitte Laurijsen

Voordat de daadwerkelijke workshops in De Brakken van start gingen, vond in het groepslokaal een korte introductie plaats. Om 8.30 uur voor de leerlingen van groep 8A van juffrouw Yvonne Trommelen en om 10.45 uur in het lokaal van 8B, de groep van meester Arie Oprins. Tijdens de introductie luisterden zowel de leerlingen als de leerkrachten aandachtig naar Eric en Arno, twee mannen die aansluitend samen met hun collega’s Bas, Wouter en Said de workshops zouden verzorgden. Eric en Arno vertelden kort over hun bedrijf, maar vooral over robots. Het bleken LEGO-robots te zijn.

Mogelijkheden

Of de leerlingen wel eens met LEGO hadden gespeeld? Ja, zeker weten! Of ze wel eens hadden geprobeerd om een Rubik’s Cube op te lossen? Ja, dat ook, maar dat was niet zo gemakkelijk. Arno, een van de workshopgevers, liet zien dat een van de robots binnen een minuut alle zes kleuren van de kubus aan de juiste kanten wist te krijgen. De leerlingen waren verbaasd over de snelheid en keken er naar uit om zelf aan de slag te gaan. Samen met hun leerkracht en de twee workshopgevers verlieten ze dan ook razendsnel het lokaal, op weg naar de theaterzaal, waar de workshops plaats vonden.

Aan de slag

In de theaterzaal van de Brakken mochten de leerlingen op de banken gaan zitten en in kleine groepjes samen een robot aan het werk zetten. Met een laptop op schoot en een A4-tje met uitleg en mogelijke opdrachten lukte het iedereen om de robot vooruit en achteruit te laten rijden en rechtsaf en linksaf te laten slaan. Robots laten botsen lukte ook, maar dat mocht. Er raakte geen enkele robot beschadigd. Hoewel sommige opdrachten eigenlijk pas voor een week later bedoeld waren, waren sommige leerlingen zo behendig dat ze hun robot ook al een blokje op lieten tillen.

Omgevlogen

Voor de leerlingen die aan de workshops hebben deelgenomen, is de tijd omgevlogen. Ook juffrouw Yvonne en meester Arie kijken positief terug op de workshops. Yvonne vertelt: ,,Het was mooi het enthousiasme van de kinderen te zien in het programmeren van een LEGO mindstorms voertuig. Bezig zijn met deze vorm van techniek spreekt enorm aan ten opzichte van alleen kennis en wat je er mee zou kunnen doen. Bij terugkomst in de klas gaven de kinderen aan dat ze echt zin hebben in volgende week. Dit zegt voor mij eigenlijk al genoeg”. Meester Arie genoot ook van het enthousiasme van de kinderen en liet weten zelf ook wel een robotvoertuig te willen besturen!