Vijftig kilometer per uur rijden op een weg waar je normaliter tachtig kilometer per uur mag rijden. Niet iedereen houdt zich aan deze verkeersregel. Ook niet op de N282 waar op dit moment wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. Daarom wil de provincie Noord-Brabant nogmaals de noodzaak van deze snelheidsvermindering benadrukken. De provincie doet dat niet om verkeersdeelnemers te ‘plagen’, maar om te wijzen op de risico’s die de verkeersveiligheid niet ten goede komen.

Door Brigitte Laurijsen

In verband met de werkzaamheden aan en rondom de N282 is de maximumsnelheid op deze weg naar vijftig kilometer per uur verlaagd. Hoewel die wijziging duidelijk valt te lezen op de aanwezige verkeersborden, passen niet alle weggebruikers hun snelheid aan. Veel automobilisten doen dat wel, waarmee de provincie heel erg blij is en hen daarvoor hartelijk dankt, maar door andere verkeersdeelnemers wordt nog steeds te hard gereden. De provincie vraagt hen om beter op hun snelheid te letten.

Verkeersveiligheid

De voorgeschreven snelheidsverlaging is er niet om mensen te plagen, aldus de provincie Noord-Brabant. De motivatie is het feit dat veiligheid van levensbelang is. Voor de mensen van Heijmans die de werkzaamheden uitvoeren én voor de deelnemers aan het verkeer. Er wordt dicht langs de weg gewerkt en werkverkeer voegt stapvoets in en uit. Met een lagere snelheid zien alle mensen elkaar aankomen en is de remweg een stuk korter. Zo worden ongelukken voorkomen en komt iedereen weer veilig thuis! De snelheidslimiet van vijftig kilometer per uur geldt overigens ook wanneer er (even) niet aan de weg wordt gewerkt.

Niet alleen de verkeersveiligheid is een reden om de snelheid aan te passen. De politie houdt inmiddels namelijk controles langs de weg. In de laatste week van maart zijn in vier uur tijd maar liefst 200 boetes uitgedeeld. Dat is bijna één boete per twee minuten tijd. Begin april vond opnieuw een politiecontrole plaats. Van alle verkeersdeelnemers hield 93 procent zich aan de gevraagde snelheid. De andere 7 procent ontving een boete. Een fikse boete, want boetes voor hard rijden bij werkzaamheden zijn hoger dan normaal.

Flora en fauna

Naar verwachting wordt in het derde kwartaal van dit jaar het eerste gedeelte van de werkzaamheden afgerond. In 2025 worden de laatste onderdelen uitgevoerd. Ook aan de flora en fauna wordt gedacht. Zo wordt er tijdens de werkzaamheden rekening gehouden met de nabij de 260A aanwezige bewoonde dassenburcht. Ook wordt het groen dat voor de werkzaamheden moest wijken gecompenseerd. Een gebied ter hoogte van de A58 en de Raakeindse Kerkweg is al met diverse soorten bomen ingeplant, zoals de berk, de grove den, de lijsterbes, de hazelaar en de zomereik. Bij de Broekstraat komt nieuw bos en een kruiden- en faunarijk grasland.