Het eerste raadsvoorstel voor nieuwe halfverharding in de Schorsstraat was in februari. Per motie werd toen verzocht om een vergelijking met asfalt met een vertraging van 8 maanden tot gevolg en ambtelijke onderzoekskosten. De PvdA kon zich in februari al vinden in de optie voor halfverharding en wilde geen vertraging. Die vergelijking met asfalt is er nu en het raadsvoorstel stelt nu asfalt voor.

Asfalt en halfverharding zijn even veilig. Asfalt zou vooral iets goedkoper zijn voor wat betreft onderhoud over een periode van 12 jaar en zorgen voor meer rijcomfort. De ecologische en de cultuurhistorische waarde worden van minder belang geacht.

Groene en historische keuze

De PvdA vindt de ecologische meerwaarde van halfverharding zeer belangrijk. In ons mooie buitengebied vinden we ook de cultuurhistorie essentieel. Als we asfalt aanleggen, verdwijnt er weer een oud, historisch zandpad in onze gemeente.

Veiligheid

Tevens komt er met het huidige raadsvoorstel een gedeeltelijke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer, tussen de Mosstraat en Korte Rekken. Dit komt de veiligheid van de fietsers ten goede. Echter een groot deel van de Schorsstraat blijft wel toegankelijk voor auto’s. Een mooi geasfalteerde weg lokt waarschijnlijk sluipverkeer uit. Dan zal een verbod moeilijk te handhaven zijn en dat is zeker niet veilig voor de fietsers.

Strooizout en boomwortels

In het raadsvoorstel staat dat er op asfalt met zout gestrooid kan worden bij wintergladheid en dat dit niet mogelijk is bij halfverharding. Strooizout is echter funest voor de groenstroken. Daarnaast staat er dat wortelopdruk de komende dertig jaar niet te verwachten is. Is dat zo? Boomwortels groeien snel en asfalt is veel gevoeliger voor wortelopdruk dan halfverharding. En dan wordt het opnieuw een hobbelige weg en verdwijnt de plus aan rijcomfort bij asfalt. Al met al is de fietser het meest gebaat bij halfverharding.

Heeft u over dit onderwerp vragen of wilt u wat kwijt: mail of bel met de PvdA- fractie: ton.van.gageldonk@pvdagilzerijen.nl 06-22972749.