Al sinds 2016 werkt de gemeente aan plannen voor een vrijliggend fietspad tussen Gilze en Riel. Want het is levensgevaarlijk voor onder andere leerlingen die naar het voortgezet onderwijs in Goirle gaan. Er was 6 jaar geleden al een plan om dat uit te voeren. Maar desondanks is er nauwelijks voortgang geboekt. D66 dringt al jaren aan op actie, want het traject tussen beide dorpen is smal, druk en ronduit gevaarlijk. Vooral tijdens de spits razen automobilisten er langs, vaak te hard en te dicht bij fietsers.

In 2020 droeg D66 Gilze-Rijen eraan bij dat er een provinciale subsidie verkregen werd om de aanleg financieel mogelijk te maken. Een belangrijk succes, want daarmee leek de weg vrij om de onveilige situatie eindelijk aan te pakken. Toch gebeurde er weinig. De toenmalige wethouder Van der Veen (Kern’75) trad niet doortastend op en liet na om tijdig het gesprek met grondeigenaren te voeren.

Een jaar later, in 2021, lag er wél een kostenraming: de aanleg zou de gemeente netto circa € 316.500 kosten. Daarna bleef het echter opnieuw lang stil. Ook de opvolgende wethouder Machielsen, eveneens van Kern’75, kreeg het dossier niet vlot. Ondanks herhaalde oproepen van D66 (en een gemeenteraadsmotie) bleef het project liggen, onder meer omdat er “geen ABG-projectleider beschikbaar” zou zijn.

Toen die er vorig jaar eindelijk wél was, koos de wethouder ervoor om opnieuw nieuwe scenario’s te laten uitwerken, terwijl de gemeenteraad eerder al een duidelijke voorkeursvariant had vastgesteld. Intussen verliep de provinciesubsidie: daarmee ging niet alleen geld, maar vooral tijd verloren.

Nu eind 2025, ligt er eindelijk een 'scenario'. Alleen blijkt de aanleg inmiddels ruim één miljoen euro duurder te worden dan oorspronkelijk begroot. Voor D66 is dat teleurstellend omdat er door gebrek aan voortgang onnodig geld én tijd verloren zijn gegaan: ten koste van de verkeersveiligheid.

Daadkracht

“We hadden allang veilig kunnen fietsen tussen Gilze en Riel,” zegt Antonet Krol, fractievoorzitter D66. “Als er door het college van B&W vanaf het begin daadkracht was getoond, hadden we nu een veiliger en veel goedkoper fietspad gehad.”

D66 blijft zich inzetten voor snelle realisatie, want veilig fietsen mag nooit een decennia-durend plan zijn.

Reageren of meedenken? Mail: fractie@D66gilzerijen.nl