De gemeenteraad van Gilze en Rijen heeft een raadsakkoord gesloten. Na afloop van de verkiezingen is Kern ‘75 het proces gestart om met alle andere partijen tot een raadsakkoord te komen in plaats van een traditioneel coalitieakkoord met een gedeelte van de partijen.
Ingezonden door de politiek
Gemeentebelang is medeopsteller van het raadsakkoord. Wel is Gemeentebelang vanaf de start van het proces kritisch geweest. Het opstellen van een raadsbreed akkoord is iets nieuws. Het vraagt om een andere manier van werken, zowel van de raadsleden als van het college van B&W.
Gemeentebelang vond het belangrijk dat het opstellen van het raadsakkoord in verbinding stond met het kiezen van de wethouders. Kern ‘75 en GGR kozen ervoor om dezelfde ploeg wethouders aan te stellen. Raadsleden Maud en Maarten hebben over het aanstellen van de wethouders hun ongenoegen geuit. Maud van der Meer: ‘bij de wethoudersploeg van afgelopen 4 jaar hebben wij onvoldoende gezien dat zij de raad meenamen in de besluitvorming. Het zou mooi zijn geweest als we deze nieuwe fase in de politiek konden beginnen met nieuwe gezichten, helaas is dat niet het geval.’
Toch gaat Gemeentebelang met goede moed aan de slag met het raadsakkoord.
Het raadsakkoord is zo opgesteld dat alle partijen zich erin kunnen vinden. De standpunten van Gemeentebelang zijn dan ook verweven in het raadsakkoord. Maud en Maarten hebben zich onder andere ingezet voor goede zorg voor onze inwoners, duidelijke taal vanuit de gemeente en ondersteuning waar verenigingen echt iets mee kunnen.
Heb je vragen over het raadsakkoord en wat Gemeentebelang de komende vier jaar wil bereiken? Stuur dan een bericht naar fractie@gemeentebelang.org.
